Pressemelding 07.02.2024
Surnadal Transport AS overtar transportselskapet Hoston AS på Orkanger
Surnadal Transport AS overtar transportselskapet Hoston AS på Orkanger
Det har ved flere anledninger vært ført samtaler om å inngå et tettere samarbeid mellom Surnadal Transport AS og transportselskapet Hoston AS på Orkanger.
Bakgrunnen for oppkjøpet er at Surnadal Transport AS ønsker å ha en tilstedeværelse på Orkanger for å ta del i den kommende industriutviklingen i denne regionen. Samtidig har Surnadal Transport AS i dag stor trafikk gjennom dalføret og man ser derfor behovet for å ha en etablering på Orkanger.
Begge to har gjennom flere samtaler og møter funnet frem til at man vil ha synergier ved å samkjøre selskapenes aktiviteter og at man gjennom et forpliktende eierskap vil ha større mulighet for å lykkes. Partene har derfor blitt enige om at Surnadal Transport AS overtar 80 % av aksjene i Hoston AS, mens dagens eier Idar Hoston vil fortsette som aktiv eier med en eierandel på 20 %.
Hoston AS drifter i dag 3 egne vogntog i tillegg til at man leier inn eksterne biler ved behov.
Planen fremover er å utvikle og bygge opp Hoston AS gradvis gjennom å øke aktiviteten spesielt på container og spesialtransport, men også være en lokal og regional aktør innen stykkgods- og partilastsegmentet.
Transportbransjen er i en rivende utvikling med stor konkurranse og stadig press på marginer og lønnsomhet. Ved å tilhøre en større enhet vil man styrke dagens konkurransekraft og posisjonere seg for fremtiden.
Surnadal Transport AS har de siste årene bygd seg kraftig opp og er i dag inne på eiersiden i Dybvad Transport AS, Toten Transport AS, Trondheimsterminalen AS med datterselskapet Trønderfrakt AS.
Surnadal Transport AS har i dag en konsernomsetning på 460 millioner og drifter gjennom eget og deleide selskaper over 150 biler i segmentet godstransport, tømmertransport, asfalttransport og containertransport.
Det er et ønske om å drive Hoston AS videre som i dag, under navnet
Sutra Hoston AS, mens ledelse og back up funksjoner vil bli overtatt av Surnadal Transport AS
Sporing
Her finner du sporingsdetaljer på sendingene våre.
Kvalitet og miljø
Her finner du informasjon om farlig gods, miljø- og kvalitetspolitikk og ISO-sertifisering.
Farlig gods
Farlig gods er underlagt spesielle sikkerhetsbestemmelser gitt av regelverk og forskrifter. For å oppfylle disse er prosedyrer og oppfølging av slikt gods beskrevet i vårt kvalitetsstyringssystem.
I vår transportløsning hender det ofte at flere biler og transportører er involvert. Farlig gods underlagt krav som betinger spesialløsninger, behandling, utstyr og kompetanse er derfor særdeles utfordrende. Det er derfor av største betydning at du som avsender før transporten starter avklarer med oss hva slags farlig gods det gjelder.
Miljøpolitikk
Miljø er et ledelsesansvar og skal prioriteres. Bedriften er bevisst sitt forhold til det ytre miljø og vil søke å redusere den negative miljøbelastningen så langt det lar seg gjøre innenfor hensynet til forsvarlig forretningsdrift for øvrig.
Som transportselskap er miljøpåvirkningen uunngåelig, og det er derfor spesielt viktig å analysere hvordan vi kan redusere miljøpåvirkningen av vår virksomhet så mye som mulig. Arbeidet med miljøpåvirkning er en aktiv og naturlig del av våre daglige aktiviteter. Vi har en etablert miljøpolitikk som regelmessig vurderes, følges opp og revideres i forbedrede versjoner. For oss er miljøarbeidet en prioritet og bedriften arbeider kontinuerlig med innfasing av nullutslippskjøretøy.
Den største miljøpåvirkningen er naturlig nok våre transporter. Trafikkledelsen skal alltid handle ut fra et miljø- og effektivitetsperspektiv fundamentert på bærekraftige transportløsninger.
Ved jevnlig kartlegging av vår virksomhet vil vi i samarbeid med våre kunder og leverandører videreutvikle effektive løsninger for å forbedre vår miljøpåvirkning
Kvalitetspolitikk
Vi skal levere våre produkter og tjenester med rett kvalitet ihht. gjeldende lover og forskrifter, regler, standarder, kundeavtaler og på mest mulig miljøvennlige metode. For å oppfylle dette:
Vi skal stadig forbedre våre prosesser slik at vi kan tilby konkurransedyktige transport- og logistikktjenester
Vi skal utføre våre oppdrag slik at vi hjelper våre kunder med å levere sine produkter:
- til rett mottager
- til rett tid
- med rette produktegenskaper
- ut i fra inngått avtale kunne holde det vi lover
ISO sertifisering kvalitet og miljø
Selskapet er sertifisert etter kvalitetsstandarden NS-EN ISO 9001:2015 og miljøstandarden NS-EN ISO 14001:2015.
Sertifiseringsbevis: trykk her for å åpne
Fakturering
Faktura sendes til faktura-st@sutra.no, vi tar også imot EHF-faktura til org.nr.: 981 253 647.
Om Surnadal Transport AS
Surnadal Transport er en uavhengig transportør som leverer totale transportløsninger over hele landet innen stykkgods og partilast. Vi leverer også løsninger innen masse- og asfalttransport, tømmertransport, container og avfallstransport i Midt-Norge.
Som en av Midt-Norges største private transportører løser vi de transportbehov du måtte ha. Med over 130 faste biler tilbyr vi de fleste transportjenester både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
For å sikre at du som kunde får levert en trafikksikker, bærekraftig og sosialt ansvarlig transporttjeneste er vi sertifisert innen både Fair Transport og ISO-standardene på kvalitet og miljø.
Våre tjenester
Partigods
Vi disponerer over 60 faste vogntog og semitrailere som trafikkerer daglig ut og inn fra Midt-Norge, mellom de største byene i Norge, samt Sverige.
Vi har et bredt spekter av kjøretøyer som sikrer mest mulig effektiv transport av dine varer. Vår styrke er dør-til-dør-levering over hele landet.
Vi har også utstrakt samkjøring nasjonalt og internasjonalt med utvalgte samarbeidspartnere.
Stykkgods
Våre distribusjonsbiler kjører daglig faste ruter i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal
Med avanserte e-tjenester på internett får våre kunder og samarbeidspartnere informasjon om sine forsendelser, fra ordrebestilling til levering, døgnet rundt.
Alle våre distribusjonsbiler bruker PDA-terminaler. Alt gods som går via vår terminal i Surnadal registreres. Surnadal Transport AS er blant de fremste til å ha tatt i bruk denne teknologien.
Utland
Med egne biler og faste samarbeidspartnere tilbyr vi dør-til-dør transport i Skandinavia og i Sentral- og Øst-Europa.
Anleggs- og asfalttransport
Med over 35 tippbiler til disposisjon utfører vi oppdrag på Nordmøre og i Sør-Trøndelag. Våre kunder er entreprenører, det offentlige og privatpersoner.
Vi har biler både med og uten henger som utfører de fleste oppdrag innen masseforflytning, asfaltering, brøyting og strøing, samt andre tjenester som salg og levering av grus, sand og hagebark.
Tømmertransport
Våre spesialtilpassede biler kjører sagtømmer, masse- og energivirke ut av skogen. Med over 50 års erfaring er vi en pålitelig samarbeidspartner for alle aktører i skognæringen i Midt-Norge.
Vår geografiske dekning og sjåførenes lokalkunnskap gjør at vi sikrer kunden den nødvendige kapasitet og kvalitet på utførelsen av all tømmertransport, det være seg sagtømmer, massevirke til terminaler og sagbruk, eller energivirke.
Skreddersøm
Vi tilbyr mer enn bare ordinær transport mellom to destinasjoner og ønsker å være din naturlige samarbeidspartner og rådgiver.
Vi skreddersyr ruter etter ønsker og behov og legger vekt på mest mulig direkteleveringer uten omlastning. Det gir bedre forutsigbarhet og reduserer faren for transportskader.
Vi satser kontinuerlig på å utvikle vår teknologi, og har investert i elektroniske løsninger. Dette innebærer at sjåførene bruker en PDA i stedet for fraktbrev, hvor all informasjon om forsendelsene ligger lagret elektronisk. Dette muliggjør at sluttkunden kan spore sin sending på Internett via sutra.no ved å bruke sendingsnummeret/fraktbrevnummeret på forsendelsen.
Miljøtransport
Sammen med våre samarbeidspartnere tar vi på oss de fleste transportoppdrag innen avfallshåndtering i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag.
Vi disponerer over 10 spesialtilpassede biler for krok-, lift- og komprimatortransport. Over 30 års erfaring gjør at vi kan tilby miljøriktige og kostnadseffektive løsninger.
Sammen med vår samarbeidspartner Retura Sør-Trøndelag AS leies det ut containere og avfallsbeholdere til alle formål.
Surnadal Lastebilverksted
På vårt moderne serviceanlegg i Surnadal utfører våre mekanikere de fleste service- og vedlikeholdstjenester for tunge kjøretøyer.
Med to store lastebilløp, egen dekkhall og egen smøregrav er vi godt rustet til de fleste serviceoppdrag. I tillegg har vi en moderne vaskehall hvor vi tilbyr kvalitetsvask til gunstige priser. Eget kort gir tilgang hele døgnet.
Kundesenter
Reklamasjon
Reklamasjon
Alle våre oppdrag utføres i samsvar med NSAB 2015
Dersom gods mangler eller har synlige skader, skal dette angis på fraktbrev eller PDA ved mottak.
Reklamasjoner skal meldes av vår oppdragsgiver.
Ihht NSAB 2015 §27 skal reklamasjoner fremsettes uten ugrunnet opphold.
- Tap, skade manko som er synlig ved mottagelsen av godset, skal angis på fraktbrev eller PDA når varen mottas.
- For skjulte skader som først oppdages etter utlevering/utpakking, skal reklameres senest 7 kalenderdager fra leveringsdato.
All reklamasjon skal være skriftlig og inneholde:
- Firmanavn, adresse, telefon og E-post
- Fraktbrevnummer/sendingsnummer
- Godstype
- Kopi av handelsfaktura
- Vekt på skadde varer
- Dokumentasjon av skaden med bilder, også evt. emballasje
Skadet gods med emballasje skal oppbevares til saken er ferdigbehandlet, og godset skal være tilgjengelig for en eventuell besiktigelse. Vi ønsker å få utlevert skadet gods, såfremt annet ikke avtales.
Lover og vedtekter
Lover og vedtekter
Last ned Surnadal Transport AS sine generelle befordringsvedtekter: Generelle befordringsvedtekter for Surnadal Transport AS
Last ned NSAB 2015: NSAB 2015 - no.pdf
Last ned Lov om Vegfraktavtaler (Vegfraktloven): Vegfraktloven
Drivstofftillegg
Drivstofftillegg
2024 | |
Januar | |
Februar | |
Mars | |
April | 18,4% |
Mai | 17,2% |
Juni | 17,6% |
Juli | 15,0% |
August | 16,6% |
September | 15,1% |
Oktober | 15,2% |
November | 15,9% |
Desember |
Personvernerklæring
Personvernerklæring
1. Om personverndokumentet
Dette dokumentet skal bidra til at vi etterlever lov om personopplysninger fra 1.juli 2018. Dokumentet skal også bidra til å påvise at vår behandling av personopplysninger er i samsvar med loven.
2. Ansvar for behandling av personopplysninger hos oss
Bedriften er ansvarlig for personopplysninger vi behandler, for eksempel om egne ansatte, kontaktpersoner hos kunder og leverandører, privatkunder og andre forretningsforbindelser. Bedriften har ansvaret for å overholde de pliktene som følger av reglene om personopplysninger.
Det daglige behandlingsansvaret har Administrerende direktør/daglig leder i de respektive selskap.
3. Grunnkrav for behandling av personopplysninger
Loven stiller opp seks grunnlag som gjelder for all behandling av alle personopplysninger. Vi skal sørge for at personopplysninger skal:
1) behandles på en lovlig, rettferdig og gjennomsiktig måte med hensyn til den registrerte («lovlighet, rettferdighet og gjennomsiktighet»).
2) samles inn for spesifikke, uttrykkelig angitte og berettigede formål og ikke viderebehandles på en måte som er uforenlig med disse formålene («formålsbegrensning»).
3) være adekvate, relevante og begrenset til det som er nødvendig for formålene de behandles for («dataminimering»).
4) være korrekte og om nødvendig oppdaterte; det må treffes ethvert rimelig tiltak for å sikre at personopplysninger som er uriktige med hensyn til formålene de behandles for, uten opphold slettes eller korrigeres («riktighet»).
5) lagres slik at det ikke er mulig å identifisere de registrerte i lengre perioder enn det som er nødvendig for formålene som personopplysningene behandles for («lagringsbegrensning»).
6) behandles på en måte som sikrer tilstrekkelig sikkerhet for personopplysningene, herunder vern mot uautorisert eller ulovlig behandling og mot utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade, ved bruk av egnede tekniske eller organisatoriske tiltak («integritet og fortrolighet»).
Hvis personopplysninger brukes til andre formål enn de er samlet inn for, se punkt 2 ovenfor, skal vi alltid vurdere om det nye eller endrede formålet er forenlig med det opprinnelige. Vi skal da ta hensyn til de faktorene som fremgår av personvernforordningen artikkel 6 nr. 4.
4. Grunnlag for å behandle personopplysninger
4.1 Behandlingsgrunnlag
Vi skal ha minst ett av følgende grunnlag for all behandling av personopplysninger
1) den registrerte har gitt samtykke til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål
2) behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i, eller for å gjennomføre tiltak på den registrertes anmodning før en avtaleinngåelse
3) behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige
4) behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn (interesseavveining)
4.2 Jobbsøkere
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å bruke opplysninger for å vurdere søknader jobbsøkere sender oss. Dette er en berettiget interesse. Det er ikke mulig å vurdere en søknad uten å behandle personopplysninger. Behandling er derfor nødvendig.
Vi ber de som vil søke jobb hos oss om å sende oss minst opplysninger om navn, utdanning, arbeidserfaring, referansepersoner mv (CV). Jobbsøkere vil ofte gi ytterligere personopplysninger de regner som relevante for vurderingen av søknaden, for eksempel om kontaktinformasjon, familieforhold og interesser, i tillegg. I intervjuer stiller vi spørsmål for å avgjøre om jobbsøkeren passer til stillingen. I noen tilfeller kan vi bruke tester eller spørsmålsskjemaer for dette formålet. Hvis det blir aktuelt å ansette jobbsøkeren vil vi kunne be om ytterligere informasjon samt om dokumentasjon for opplysninger vi allerede har fått. Det er frivillig å gi oss opplysninger.
Vi bruker ikke opplysningene til noe annet enn å vurdere søknaden. Vi gir ikke opplysningene til noen andre. Vi kan beholde opplysninger fra jobbsøkere i seks måneder, i tilfelle jobbsøkere skulle mene at deres rettigheter ikke er oppfylt.
Vi mener at den berettigede interessen går foran jobbsøkerens interesser.
4.3 Kontaktpersoner hos leverandører
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å holde kontakt med våre leverandører for å følge opp blant annet tilbud, bestillinger og leveranser. Dette er en berettiget interesse. Den kontakten blir effektiv bare ved å kontakte enkeltpersoner direkte. Behandling er derfor nødvendig.
Behandlingen skjer overfor kontaktpersonens arbeidsgiver, som ønsker å være leverandør hos oss. I tillegg til navn behandler vi kontaktopplysninger, som telefonnummer, epostadresse og arbeidsgiver, som alle er knyttet først og fremst til kontaktpersonens arbeidsforhold og ikke til kontaktpersonens privatliv. Omfanget av opplysningene er svært begrenset. Behandlingen av opplysningene er knyttet til leverandørens næringsvirksomhet og ikke til kontaktpersonens privatliv. Vår behandling av personopplysningene er klart påregnelig for kontaktpersonen.
Vi mener at den berettigede interessen går foran kontaktpersonens interesser.
4.4 Kontaktpersoner hos bedriftskunder
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å holde kontakt med våre bedriftskunder for å følge opp tilbud, bestillinger og leveranser. Dette er en berettiget interesse. Den kontakten blir effektiv bare ved å kontakte enkeltpersoner direkte. Behandling er derfor nødvendig.
Behandlingen skjer overfor kontaktpersonens arbeidsgiver, som er kunde hos oss. I tillegg til navn behandler vi alminnelige opplysninger, som telefonnummer, epostadresse og arbeidsgiver, som alle er knyttet først og fremst til kontaktpersonens arbeidsforhold. Omfanget av opplysningene er derfor begrenset. Behandlingen av opplysningene er knyttet til leverandørens næringsvirksomhet og ikke til kontaktpersonens privatliv. Når det er påkrevet med samtykke etter markedsføringsloven, vil kontaktpersonen dessuten ha gitt samtykke før vi sender eposter med markedsføring. Vår behandling av personopplysningene er klart påregnelig for kontaktpersonen.
Vi mener at den berettigede interessen går foran kontaktpersonens interesser.
5. Grunnlag for behandling av sensitive personopplysninger
Ved behandling av sensitive personopplysninger skal vi sørge for å ha korrekt behandlingsgrunnlag.
6. Registrertes rettigheter
Vi skal besvare henvendelser fra registrerte uten ugrunnet opphold. Mottar vi slike henvendelser, skal de sendes til Administrerende direktør / daglig leder i de respektive selskaper.
7. Sletting av personopplysninger
Vi skal slette personopplysninger uten ugrunnet opphold når de ikke lenger er "nødvendig" for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for. Minst to ganger i året skal vi gjennomgå dette.
7.1 Kontaktpersoner hos leverandører og kunder
Vi skal slette opplysningene når vi blir kjent med at kontaktpersonen har sluttet hos leverandøren eller kunden, eller at leverandøren eller kunden har utpekt en ny kontaktperson. Det samme gjelder når leverandør- eller kundeforholdet er opphørt.
Vi kan likevel lagre opplysningene for en lengre periode hvis vi mener det kan bli nødvendig med dokumentasjon av den kontakten vi har hatt med leverandøren eller kunden. Det kan gjelde for eksempel spørsmål om rettigheter eller forpliktelser i avtaleforholdet med leverandøren eller kunden. Også lovgivningen kan stille krav til lengre oppbevaringstid.
8. Personvernombud
Vi har vurdert om personvernforordningen krever at vår bedrift skal ha personvernombud, og konkludert med at vår bedrift ikke er underlagt krav om å ha personvernombud.
9. Alminnelig risikovurdering
Vi skal kontinuerlig risikovurdere behandlingen av personopplysninger, slik at vi er i stand til å identifisere og definere hvilke sikkerhetstiltak vi skal gjennomføre.
10. Informasjonssikkerhet
Vi skal etter loven treffe passende tekniske og organisatoriske tiltak for å oppnå et sikkerhetsnivå som svarer til risikoen knyttet til vår behandling av personopplysninger. På denne bakgrunn har vi gjennomført disse tiltakene:
1) Det er utpekt en person hos oss med særlig oppgave å påse sikkerheten: IT-sjef
2) Uvedkommende skal hindres tilgang til personopplysningene eller utstyr disse er lagret på,
3) Det skal sikres at virksomhetens nettverk er beskyttet mot inntrengning fra eksterne nettverk med brannmur som kun slipper gjennom nødvendig datatrafikk,
4) Det skal sikres at virksomhetenes nettverk er beskyttet mot uvedkommendes bruk, eksempelvis ved sikring av trådløst nettverk.
5) Ekstra tiltak skal iverksettes for spesielt beskyttelsesverdige opplysninger som for eksempel sykemeldinger, opplysninger rundt tilrettelegging av arbeidsplassen, vurderinger av den ansatte, merknader og advarsler.
11. Avvik, analyse av avvik og tiltak for å rette opp i dem
Vi må påse at behandlingen av personopplysninger følger reglene i personopplysningsloven og rutinene i dette dokumentet. Er det ikke tilfellet, må vi finne ut hvordan vi kan øke etterlevelsen. Vi skal dokumentere skriftlig både hvilke avvik vi har funnet og hva vi har gjort for å rette dem opp.
12. Kjøp av IT-tjenester – databehandleravtaler
Vanligvis vil vi opptre som behandlingsansvarlig når virksomheten kjøper IT-tjenester fra en tjenesteleverandør. Vi har da fortsatt ansvaret for at personvernlovgivningen blir etterlevd ved kjøp av IT-tjenester, for eksempel HR-løsninger eller kundedatabaser/CRM.
Før vi kjøper IT-tjenester skal vi derfor blant annet vurdere om leverandøren tilfredsstiller de kravene til sikkerhet som personopplysningsloven krever (artikkel 32). Seriøse leverandører vil ofte kunne dokumentere at de oppfyller kravene. Vi må også sørge for å inngå en databehandleravtale som regulerer hvordan databehandleren skal håndtere personopplysningene den mottar fra og behandler på vegne av oss. Leverandører vil ofte ha egne avtaler som oppfyller kravene i regelverket.
Dersom tjenesteleverandøren skal overføre personopplysninger til land utenfor EU/EØS, må det foreligge et lovlig grunnlag for dette.
13. Brudd på personopplysningssikkerheten
Ved brudd på personopplysningssikkerheten, skal vi straks kontakte Datatilsynet for å finne ut hva vi bør gjøre.
"Brudd på personopplysningssikkerheten" betyr brudd som fører til utilsiktet eller ulovlig tilintetgjøring, tap, endring, ulovlig spredning av eller tilgang til personopplysninger som vi behandler.
Ved visse brudd på personopplysningssikkerheten skal vi varsle Datatilsynet og av og til også den registrerte. Varsling til Datatilsynet skal skje med én gang, og senest 72 timer etter at vi ble kjent med bruddet. Det er ikke nødvendig å varsle Datatilsynet hvis det er lite trolig at bruddet på personopplysningssikkerheten vil føre med seg risiko for enkeltpersoners rettigheter.
Vi har plikt til å varsle den registrerte dersom det er trolig at bruddet på personopplysningssikkerheten vil medføre høy risiko for enkeltpersonenes rettigheter og friheter. Vi mener at vår behandling av personopplysninger bare helt unntaksvis kan føre til slik risiko.
Vi skal dokumentere eventuelle brudd på personopplysningssikkerheten. Dette gjør vi ved å beskrive de faktiske forholdene rundt bruddet. I tillegg skal vi beskrive virkningene av bruddet og hvilke tiltak som er truffet for å avhjelpe bruddet. Denne dokumentasjonen skal gjøre det mulig for Datatilsynet å kontrollere at virksomheten har etterlevd kravene i loven.
14 Vurdering av personvernkonsekvenser og forhåndskonsultering med Datatilsynet
Vi skal utrede personvernkonsekvensene når den krever en behandling av personopplysninger som sannsynligvis vil utgjøre høy risiko for personers rettigheter, som retten til personvern. I vurderingen om det er nødvendig med en slik utredning, skal vi ta hensyn til arten, omfanget, sammenhengen og formålet med behandlingen.
Vi skal sette oss inn i de særlige reglene som gjelder, blant annet om at Datatilsynet eventuelt skal involveres i forhåndsdrøftelser.
Rapport åpenhetsloven
AKTSOMHETSVURDERING FOR BÆREKRAFTIG FORRETNINGSPRAKSIS
REDEGJØRELSE FOR SURNADAL TRANSPORT AS
Åpenhetsloven fremmer virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden og sikrer allmennheten tilgang til denne informasjon. Loven er forankret i øverste ledelse og gjennom bedriftens ledelsessystemer.
1 - NØKKELINFORMASJON OM BEDRIFTENS ORGANISASJON, ROLLER OG ANSVAR
Surnadal Transport AS er organisert som en kombinasjon av transportsentral og speditør. Eiere er 29 bileiere hovedsakelig i Surnadal, Rindal og Halsa med 85% eierandel. De resterende aksjene eies av Surnadal Transportsentral AS som eies av 20 bileiere i fra samme område.
Selskapet er en liten nasjonal aktør, en middel stor regional aktør og en stor lokal aktør på Nordmøre. Lokalt kan det være stor innflytelse mens i de større sammenhenger søkes samarbeid med andre. Gjennom oppkjøp av aksjer i andre transportselskap er det søkt og opparbeidet tett samarbeid med transportører og terminaler. Dybvad Transport AS (80% eierskap) og Trondheimsterminalen AS (18% eierskap sammen med bl.a. Toten Transport, Leiv Sand AS og Lomundal Transport AS) er begge lokalisert i Trondheim. Toten Transport AS (17,5% eierskap sammen med Litra AS, LRN AS og Gausdal Landhandleri AS) er lokalisert på Østlandet.
Surnadal Transport AS har 19 ansatte og har i tillegg ca 120 tilknyttede bileiere og sjåfører
2 - INFORMASJON OM DRIFT, VIRKSOMHETSOMRÅDER OG GEOGRAFISK OMFANG
Surnadal Transport AS leverer tjenester innen godstransport, masse- og asfalttransport, tømmertransport, container- og avfallstransport, og terminaldrift. Vårt markedsområde er i de nordiske land.
Selskapet driver eget drivstoffanlegg og utfører administrasjonstjenester tilknyttet drift innenfor tidligere nevnte virksomhetsområder.
3 - INFORMASJON OM LEVERANDØRKJEDEN, FORRETNINGSPARTNERE, RISIKOPROFIL, VÅRE KRAV OG ETTERLEVELSE
Selskapet eier ingen egne biler eller har ansatte sjåfører. Dette leveres hovedsakelig av faste kontraktsfestede leverandører, som er en blanding av selskapets aksjonærer (egne bileiere) og innleide transportører (innleide kontraktører). I tillegg benyttes kortsiktige innleide biler fra spot-markedet.
Vår ansvarlighet er forankret i kvalitets- og miljøpolicy, stillingsbeskrivelser, rutiner for leverandør-oppfølging, handlingsplaner og rutiner for å nå våre mål. Vår egen kontekst redegjør overfor våre interesseparter, primært leverandører og kunder, hvilke holdninger, verdier og rutiner vi har, og hvilke innsyn vi krever.
4 - RESULTAT AV KARTLEGGING, IDENTIFISERTE RISIKOOMRÅDER OG EV. AVVIK
Vi har kartlagt de potensielle negative konsekvenser vår virksomhet kan bidra til. Viktigst for oss er å hindre eventuelle brudd på kjøre og hviletid, og at transportører ikke betaler lønn iht retningslinjer ved kabotasje-kjøring. Via årlige leverandørevalueringer, ref. også påseplikten, fører vi tilsyn med transportører og andre leverandører. Vi mener å ha gode rutiner og tiltak for å forebygge negative konsekvenser.
Eventuelle oppståtte negative konsekvenser løses ved at vi registrerer avvik i vårt avvikssystem og eventuelt terminerer avtaleforhold med aktuell leverandør.
5 - FREMDRIFTSPLAN – OVERSIKT AKTIVITETER
Selskapets strategier og mål er utviklet opp imot FNs bærekraftsmål, spesielt nr 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst), og nr 12 (ansvarlig forbruk og produksjon).
Vi påser å ha nødvendige tillatelser fra myndigheter, og vi som kompetansebedrift vil påse at kundeforventning innfris innenfor offentlig rammeverk. Gjennom ISO sertifisering 9001 og 14001 gjennomføres samsvarsvurderinger av lover og forskrifter og fra myndigheter, kunder samt oss selv.
Dette er en HTML-modul som trengs for å vise popup-vinduer når du klikker "Les mer". Vær så snill og slett den ikke. Det er ikke synlig på den offentlige siden.